Escriure també

En les parelles d’escriptors, la dona quan parla del seu ofici diu: el meu marit és escriptor. El marit diu: la meva dona també escriu. Aquest matís, aquest també que tot ho canvia, evidencia quin és el nivell de detall amb què Marguerite Duras observava el seu entorn. Pels qui hem admirat els seus llibres de ficció, d’autoficció, La vida material, llibre que trobarem a les llibreries a la tornada de l’estiu gràcies a Club Editor, és un tresor que no hem de deixar escapar. Pels qui encara no la coneixen prou, és una bona introducció a l’univers Duras: ple d’erotisme, de lucidesa, de matisos, d’introspecció, d’anàlisi, de seducció, de contradiccions, de molta incorrecció i, és clar, de tota la llibertat possible.
Aquests textos, que primer van ser dictats i després revisats en l’escriptura, són només una cara més de totes les que amaga —i mostra— la seva autora. Marguerite Duras havia d’escriure també de tot allò que envoltava els seus llibres, que és la seva pròpia vida, perquè era una intel·lectual que necessitava passar pel filtre de la literatura tot allò que la preocupava: des de l’alcoholisme, que també hi té un capítol, fins a la relació amb el Yann, un home homosexual amb qui va passar els últims anys de la seva vida.
És gairebé un llibre d’acompanyament a la seva biografia publicada a Anagrama, de Laure Adler, perquè hi trobem tot allò que s’intueix en la ficció, tot allò que podrien explicar aquells que la van conèixer, però des de la seva interpretació de l’entorn. Un dels aspectes que més sorprenen dels textos és, potser, per desconeguda, la crítica feminista que potser passa més desapercebuda en d’altres llibres. El capítol de La casa és la narració del que vol dir ser dona i escriptora en l’època, de com hem evolucionat respecte la vida quotidiana i de com, molt sovint, repetim tants esquemes que ens impedeixen aquesta evolució.
Marguerite Duras va ser una escriptora d’endins, i va mostrar sempre la foscor de la condició humana. Aquests textos, de nou, en són una prova. I quina prova.

Article a El Periódico

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s